Sloop en herhuisvesting

Veel gevraagd over Sloop en herhuisvesting

Heb ik recht op verhuiskostenvergoeding als mijn woning gesloopt wordt?

Algemeen

De regeling voor verhuiskostenvergoeding bij sloop van de woning is vastgelegd in het sloopreglement van Nester. Dit reglement wordt van toepassing verklaard na het sloopbesluit. De hieraan gekoppelde bedragen worden jaarlijks vastgesteld door het ministerie van Binnenlandse Zaken en zijn hier terug te vinden: Heb ik recht op een verhuiskostenvergoeding? | Rijksoverheid.nl.

Na het sloopbesluit worden huurders projectmatig specifiek geïnformeerd, ook over de verhuiskostenvergoeding en de daaraan gekoppelde voorwaarden zoals vermeld in het sloopreglement.

Mijn woning wordt gesloopt. Heb ik recht op een vergoeding?

Algemeen

Als wij besluiten uw woning te slopen dan heeft u in de meeste gevallen recht op een wettelijke vergoeding. Of u naast deze wettelijke vergoeding, nog recht heeft op een andere vergoeding nemen we op in het sociaal plan. Dit kan dus per project verschillen.

Hoe ver van te voren ontvang ik bericht over het slopen van mijn woning?

Algemeen

Dit verschilt per situatie. Als wij besloten hebben om een woning of complex te slopen dan stellen wij samen met de huurdersbelangenvereniging een zogenaamd sociaal plan op. In dit sociaal plan maken wij afspraken over hoe lang u nog in de woning kunt blijven wonen, op welke vergoedingen u recht heeft en wie bij de sloop uw contactpersoon is. Neem contact met ons op via wonen@nester.nl of 077 - 476 77 77..

Mijn woning wordt gesloopt. Hoe lang kan ik hier nog blijven wonen?

Algemeen

Dit verschilt per situatie. Als wij besloten hebben om een woning of complex te slopen dan stellen wij samen met de huurdersbelangenvereniging een zogenaamd sociaal plan op. In dit sociaal plan maken wij afspraken over hoe lang u nog in de woning kunt blijven wonen, op welke vergoedingen u recht heeft en wie bij de sloop uw contactpersoon is. Neem contact met ons op via wonen@nester.nl of 077 - 476 77 77.

Mijn woning wordt gesloopt. Bij wie kan ik terecht met vragen hierover?

Algemeen

Dit verschilt per situatie. Als wij besloten hebben om een woning of complex te slopen dan stellen wij samen met de huurdersbelangenvereniging een zogenaamd sociaal plan op. In dit sociaal plan maken wij afspraken over hoe lang u nog in de woning kunt blijven wonen, op welke vergoedingen u recht heeft en wie bij de sloop uw contactpersoon is. Neem contact met ons op via wonen@nester.nl of 077 - 476 77 77.

Mijn woning wordt gesloopt. Krijg ik voorrang bij het vinden van een nieuwe woning?

Algemeen

Als uw woning gesloopt wordt dan gaat u zelf op zoek naar een nieuwe (huur)woning. Zoekt u een huurwoning dan dient u ingeschreven te staan op www.thuisinlimburg.nl. Via dit systeem adverteren wij onze huurwoningen. Wij merken u dan aan als huurder die een sloopwoning gaat verlaten. Met deze status heeft u voorrang op voor u passende woningen. Met passend bedoelen wij dat uw huishoudgrootte en huishoudinkomen past bij de woning die wij aanbieden.

Waarom slopen jullie bepaalde woningen?

Algemeen

Meestal wordt een woning of complex gesloopt omdat de technische kwaliteit onvoldoende is. Wij onderzoeken dan eerst of renoveren nog mogelijk is. Blijken de kosten voor renovatie en instandhouden van een woning of complex te hoog, dan besluiten we om te slopen.