Zonnepanelen

Ik wil zonnepanelen

Nester legt (bij toestemming) zonnepanelen op de woningen die we verduurzamen. 

 

Zonnepanelen tijdens verduurzaming door Nester

Nester verduurzaamt haar woningen. Bewoners waarvan de woning aan de beurt is, krijgen altijd zonnepanelen aangeboden. We geven je dan een advies over het geschikte aantal zonnepanelen; 6 of 8 stuks. Je geeft hier zelf toestemming voor. Je betaalt hier dan een gebruikersvergoeding voor.

 

Wil je daar niet op wachten en zelf zonnepanelen leggen, dan is dit mogelijk onder bepaalde voorwaarden.

 

Zelf zonnepanelen laten leggen

Lees meer onder de vraag ‘Ik wil zonnepanelen. Wat moet ik doen?’.

 

Ik heb zonnepanelen

Stroomopwekking en teruglevering

Je kunt je opbrengst aflezen op de slimme meter in de meterkast.

Ook kun je je teruglevering terugvinden in de app van je energieleverancier. Of sluit een P1-meter aan op je slimme meter. Dit apparaat houdt je verbruik bij, zoals de opbrengst van je zonnepanelen of energieverbruik bij het douchen. Je leest dit terug in de app.

Voor meer informatie over terugleververgoeding of -kosten: website van Gaslicht.com.

 

Maandelijkse vergoeding voor zonnepanelen

Je betaalt hiervoor een kleine gebruikersvergoeding per maand aan ons. Je gaat dit pas betalen als het hele verduurzamingsproject in jouw wijk klaar is.

 

Reparatie of storing

Meld je reparatie via 077- 476 77 77 keuze 9.

 

Schoonmaak

Nester reinigt geen zonnepanelen. Zonnepanelen hoef je in principe niet schoon te maken. Het vuil regent er vanaf.  

 

Veel gevraagd over Zonnepanelen

Ik wil zonnepanelen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Nester legt op al haar woningen zonnepanelen. Dit doen we tijdens het verduurzamingsproject. 

Wil je daar niet op wachten en zelf zonnepanelen leggen, dan is dit mogelijk onder bepaalde voorwaarden.

Hoe werkt dat?

Je vraagt toestemming aan bij Nester via het formulier Zelf Klussen op de website van Nester en levert de volgende gegevens aan:

1.       Offerte pv-installatie, waaruit duidelijk blijkt:

a.       Merk en type pv-paneel (zonnepaneel)

b.       Merk en type onderconstructie

c.       Merk en type omvormer

d.       Legplan panelen

e.       Ac/Dc-plan van de bekabeling (aanleg wisselspanning en gelijkspanning van de zonnepanelen)

2.       Nester beoordeelt de offerte en geeft toestemming als je aan de voorwaarden voldoet of stelt vragen. Na toestemming van Nester geeft Nester aan Willems Installatiebedrijf de opdracht om de meterkast te controleren en indien nodig aan te passen of te vervangen.

3.        Na aanpassing meterkast, kun je opdracht geven aan je PV-installateur. Deze stelt het systeem in bedrijf en levert een opleverrapportage aan jou. Stem van tevoren bij de offerte aanvraag goed af dat je na installatie een opleverrapportage ontvangt, die hebben wij namelijk nodig. In deze rapportage staat wat er is opgeleverd door de installateur.

4.        Je stuurt deze rapportage naar Nester. Nester geeft Willems Installatiebedrijf de opdracht om een eindinspectie uit te voeren. Willems Installatiebedrijf stuurt de rapportage eindinspectie naar Nester. Bij gebreken of storing wordt de installatie uit bedrijf gehaald en dien je voor een oplossing te zorgen.

 5.        Nester legt de gegevens over deze woningverbetering vast in je huurdossier.

 

De volgende voorwaarden gelden:

1.         Je mag zonnepanelen leggen als je woning een eengezinswoning is waarbij er geen asbest op het dak ligt en als de woning in de komende twee jaar niet wordt meegenomen in het verduurzamingsproject van Nester.

2.        Het leggen van de zonnepanelen gebeurt door een gecertificeerd installatiebedrijf. Je mag deze dus niet zelf leggen. Je mag wel zelf het bedrijf kiezen zolang ze maar gecertificeerd zijn.

3.        In verband met de arbotechnische voorschriften dient het werken op het dak uitsluitend te gebeuren door een gecertificeerd bedrijf, dat de arbotechnische regelgeving naleeft.

4.        Het op voorhand controleren van en indien nodig vervangen van de meterkast gebeurt uitsluitend door Willems Installatiebedrijf. De kosten hiervoor en de kosten voor het eventueel vervangen van de meterkast komen voor rekening van Nester. Die hoef je niet te betalen.

 

Krijg ik een vergoeding voor mijn zonnepanelen als ik vertrek?

Nee, je krijgt geen vergoeding als je vertrekt. Je mag de zonnepanelen mee nemen naar je andere woning of overdragen aan de nieuwe huurder tegen een nader overeen te komen vergoeding tussen jou en de nieuwe huurder.

Ik heb een vraag over zonnepanelen of de verduurzaming van mijn woning. Waar kan ik deze stellen?

Algemeen

Als een project bij je gestart is, dan kun je vanaf dat moment de vragen stellen aan de betreffende partner. Voor verduurzaming of zonnepanelen is dat Pex Dakbedekkingen via 0475-461737 of Maasveste Berben Bouw via 0475-538939.

Is bij jou nog geen project gestart of zijn de werkzaamheden al afgerond? Neem contact met ons op via wonen@nester.nl of 077 - 476 77 77.

Wat moet ik betalen voor zonnepanelen? Is dit van invloed op mijn huurtoeslag?

Algemeen

Als je de zonnepanelen van Nester accepteert, betaal je een gebruikersvergoeding per maand. Dit is een onderdeel van de servicekosten waardoor je meer nettohuur betaalt. De prijs is afhankelijk van het aantal zonnepanelen.

De gebruikersvergoeding is € 22.- bij 8 stuks of € 18,- bij 6 stuks per maand (prijs 2024). We plaatsen niet meer dan 8 panelen per woning. 

De gebruikersvergoeding is niet van invloed op de huurtoeslag en de jaarlijkse huurverhoging.  

Ik heb zonnepanelen en wil graag inzicht in de opbrengst. Heeft Nester een zonnepanelen-app?

Algemeen

Nester heeft geen app waarmee je je zonnepanelen kunt uitlezen. Je kunt je opbrengst aflezen op de slimme meter in de meterkast.

Ook kun je je teruglevering terugvinden in de app van je energieleverancier. Of sluit een P1-meter aan op je slimme meter. Dit apparaat houdt je verbruik bij, zoals de opbrengst van je zonnepanelen of energieverbruik bij het douchen. Je leest dit terug in de app.

Voor meer informatie over terugleververgoeding of -kosten: website van Gaslicht.com.

Mijn zonnepanelen leveren niet terug. Wat moet ik doen?

Algemeen

Zonnepanelen zijn stuk of leveren niet op

Als je het vermoeden hebt dat je zonnepanelen stuk zijn of niet opleveren, dien dan een reparatieverzoek in via 077- 476 77 77 keuze 9 of via het formulier reparatiemelding

Reiniging zonnepanelen

Nester reinigt geen zonnepanelen. De meeste aanslag zoals stof, pollen, vogelpoep etc. regent er vanzelf vanaf. Als bewoner kun je de zonnepanelen natuurlijk wel op eigen kosten laten reinigen door een gespecialiseerd bedrijf.

Hoe meld ik mijn zonnepanelen aan?

Algemeen

Zijn de zonnepanelen door Nester geplaatst? Dan hoef je deze niet zelf aan te melden.

Plaats je zelf zonnepanelen? Dan moet je deze zelf aanmelden.