Opbouw huurprijs

De huur bestaat uit de kale huurprijs en eventueel bijkomende kosten servicekosten.

Kale huurprijs

De puntentelling bepaalt de maximale huurprijs die voor een woning mag worden gevraagd. In de meeste gevallen ligt de daadwerkelijke huurprijs van een woning lager dan de maximale huurprijs. Dit wordt ook wel streefhuur genoemd.  

Servicekosten

De servicekosten betaal je iedere maand als een vast voorschot. Dit zijn kosten voor onder andere het schoonmaken van algemene ruimtes, het tuinonderhoud en het onderhoud aan liften. De kosten kunnen verschillen per woonruimte.  
Ieder jaar ontvang je voor 1 juli de afrekening van de servicekosten over het voorgaande jaar. De voorschotten worden dan verrekend met de daadwerkelijk gemaakte kosten. 

Stookkosten

Sommige woonruimtes van Nester hebben een collectieve verwarming. Voor deze woonruimtes is het beheer uitbesteed aan een vaste energiepartner. Het voorschot en afrekening van de stookkosten verloopt volledig via de externe partij Redo, Techem of Isla. Stookkosten maken geen onderdeel uit van de servicekosten of huurprijs.    

Energieprestatievergoeding

De Energieprestatievergoeding (EPV) is een maandelijkse bijdrage die je als huurder betaalt in aanvulling op de huurprijs en de servicekosten. Deze EPV geldt alleen voor nul-op-de-meter (NOM) woningen.  Kijk voor meer informatie op onze pagina EPV.

Veel gevraagd over Opbouw huurprijs

Hoe is mijn huur samengesteld?

Algemeen

De huur bestaat uit de kale huurprijs en eventueel bijkomende servicekosten. Kijk voor meer informatie op onze pagina

Ik wil graag een huursamenstelling/huurspecificatie ontvangen, hoe kan ik dit aanvragen?

Algemeen

Neem contact met ons op via wonen@nester.nl of 077 - 476 77 77. Wij sturen dan de specificatie naar je op.

Wat is streefhuur?

Algemeen

Wij vinden het belangrijk dat de huurwoningen betaalbaar blijven. Daarom bepalen wij voor elke woning een streefhuur. De streefhuur ligt vaak lager dan de maximaal toegestane huur op basis van het woningwaarderingsstelsel.  Deze huur verschilt per woning en hangt af van de kwaliteit en ligging. De streefhuur bekijken we elk jaar opnieuw.

Ik wil graag woningwaardering/puntenoverzicht ontvangen van mijn huurwoning. Hoe kan ik dit aanvragen?

Algemeen

Een overzicht van je woningwaardering kun je bij Nester opvragen. Neem hiervoor contact met ons op via wonen@nester.nl of bel ons op 077 - 476 77 77

Ik huur een parkeerplaats/garage van Nester. Is de huur inclusief of exclusief BTW?

Algemeen

Je betaalt BTW als je geen woning huurt   van Nester. Huur je wel een woning van Nester maar woon je verder dan 150 meter van de parkeergelegenheid, dan betaal je ook BTW. In je huurovereenkomst kun je terugvinden wat voor jouw parkeergelegenheid is afgesproken.

Kan ik als huurder bezwaar maken tegen de WOZ-beschikking?

Algemeen

Ja, als de WOZ-beschikking aan jou gericht is, kun je zelf bezwaar maken. Dit kun je alleen zelf doen, dit kan Nester niet voor jou doen. Doe dit binnen 6 weken na de datum van de beschikking. Zie ook

de website van BSGW

Maakt Nester bezwaar tegen de WOZ-beschikking?

Algemeen

Nester houdt jaarlijks overleg met BSGW om de WOZ-waarden voor alle woningen vast te stellen. Na dit overleg ondernemen wij geen verdere actie.