Onderhoud door u

Als bewoner ben je zelf verantwoordelijk voor een deel van het onderhoudswerk. Welke zaken door de bewoner en welke zaken door de verhuurder uitgevoerd moeten worden is wettelijk vastgelegd in het "Besluit Kleine Herstellingen" van de overheid. Indien er sprake is van oneigenlijk gebruik, nalatigheid of opzet zijn kosten in alle gevallen voor de bewoner.

Hier vind je de folder Reparaties A tot Z.

Veel gevraagd over Onderhoud door u

Ik heb veel last van vocht en/of schimmel in huis, wat kan ik doen?

Algemeen

Veel huizen hebben een vochtprobleem. Het ruikt vaak muf en er kunnen vochtplekken of schimmel ontstaan. Dat is niet gezond. Gelukkig kunt u er vaak zelf wat aan doen. Met koken, douchen en het drogen van de was komt bijvoorbeeld veel vocht in de woning. Voer dit zo snel mogelijk af naar buiten. Hoe u dit het beste kunt doen, ziet u in dit filmpje van de GGD.

In onze folder Schimmel in uw huis kunt u tips vinden om schimmel te voorkomen of aan te pakken.

Ik heb overlast van werkzaamheden die worden uitgevoerd door Nester. Waar kan ik dit melden?

Algemeen

U kunt de medewerkers/Aannemer in de woning aanspreken of u neemt telefonisch contact op met Nester. U kunt ons bereiken via 077 - 476 77 77 of via het e-mailadres wonen@nester.nl

Hoe moet ik mijn kunststofkozijnen schoonmaken of onderhouden?

Algemeen

Een van de belangrijkste redenen om kunststof kozijnen aan te schaffen is wel het zeer geringe onderhoud. In onze folder volgen een aantal tips voor het schoon houden van kunststof kozijnen.

Tijdens het verwijderen van het behang zijn er gaten zichtbaar in de muur. Waar meld ik een reparatie bij jullie?

Algemeen

Het kan gebeuren dat er gaatjes zichtbaar worden in de muur tijdens het verwijderen van bijvoorbeeld behang. Het herstellen van kleine gaatjes in de muur dien jij als bewoner zelf, op eigen kosten te (laten) herstellen. Je kunt dit zelf makkelijk doen met een tube muurvuller verkrijgbaar bij bijvoorbeeld een bouwmarkt. Klik hier voor een voorbeeld van kleine gaatjes in de muur.

Als het stucwerk loslaat tijdens het verwijderen van bijvoorbeeld behang of grotere gaten zichtbaar zijn, meldt dit dan bij ons! Stuur hiervoor een mail naar wonen@nester.nl met foto’s van de situatie zodat wij dit verder kunnen beoordelen. Klik hier voor een voorbeeld van grote gaten in de muur óf hier voor een voorbeeld van loslatend stucwerk.

Het water in mijn woning moet afgesloten worden. Waar kan ik de hoofdkraan vinden?

Algemeen

De hoofdkraan bevindt zich in de meeste gevallen in de meterkast, naast de watermeter die zich vaak rondom de hoofdkraan bevindt. Je kunt de hendel van de hoofdkraan de andere kant opdraaien om deze te sluiten. De hendel staat dan haaks op de waterleiding.

Het is sterk aan te raden enkele kranen in huis even kort open te zetten na het afsluiten van de hoofdkraan. Zo weet je zeker dat er geen druk meer op de waterleidingen staat. Als er weer druk op de waterleidingen kan worden gezet dan draai je de hoofdkraan weer open, de richting van de hendel loopt dan weer met de waterleiding mee. Als de hoofdkraan voor langere tijd afgesloten geweest is, is het belangrijk om alle kranen in huis een paar minuten te spoelen door ze open te zetten. Dit voorkomt de kans op legionella.

Ik wil binnen schilderwerk verrichten in mijn woning. Moet ik me houden aan (kleur)voorschriften?

Algemeen

De voorschriften schilderwerk kun je hier vinden in de folder “oplevering woning”. Hierin staat bijvoorbeeld dat de muren in elke kleur geschilderd mogen worden, maar de plafonds niet.