Bewonerscommissie

Een bewonerscommissie is een samengestelde groep huurders binnen een woongebouw. Zij bespreken de problemen waar alle huurders last van hebben en spreken namens alle bewoners in een gebouw of buurt. De bewonerscommissie zorgt bijvoorbeeld voor:

  • regels in het gebouw;
  • extra verlichting; afspraken over vuilnis in de trappenhuizen;
  • afspraken over onderhoud en schoonmaak.

De bewonerscommissie kan ook activiteiten organiseren. Zoals een burendag of een buurtfeest. Soms maken ze een nieuwsbrief. Wij hebben een samenwerkingsovereenkomst met de bewonerscommissie. Daarin staat hoe wij samenwerken.

Contactpersonen

BC Anders Wonen
Gezinswoningen en appartementcomplex aan de Minister Strensstraat 2-24 in Roermond.
Contactpersoon is Saskia Thijssen, Minister Strensstraat 2.

BC De Sleye
Appartementencomplex De Sleye aan de Julianastraat 24 – 50 in Heel. 
Contactpersoon is Mariette Adriaens, Julianastraat 28.

BC De Lombard
Appartementencomplex aan de De Lombardije 2 – 92 in Roermond.
Contactpersoon is Hans Lenaers, De Lombardije 12.

BC Ruremonde
Appartementencomplex Ruremonde aan de St. Jacobslaan 17 -91 / Overbrugge 2-6 in Roermond.
Contactpersoon is Renate Derichs, St. Jacobslaan 85.

Veel gevraagd over Bewonerscommissie

Ik ben contactpersoon in het bewonerscommissie/complex/VVE en wil dit stopzetten. Hoe geef ik dit door?

Algemeen

Je kunt dit schriftelijk aan ons doorgeven door een mail te sturen naar wonen@nester.nl ​ 

Waar moet een bewonerscommissie aan voldoen?

Algemeen

Meer informatie kunt u ontvangen van onze afdeling Leefbaarheid via het telefoonnummer 077 - 476 77 77.

Hoe kom ik in contact met de bewonerscommissie?

Algemeen

Neem contact met ons op via wonen@nester.nl of 077 - 476 77 77. Wij kunnen u vertellen of er een bewonerscommissie is voor uw complex en hoe u in contact kunt komen.

Hoe vaak overlegt een bewonerscommissie met bewoners?

Algemeen

Dit is per complex verschillend, minimaal één keer per jaar.

Hoe vaak overlegt een bewonerscommissie met jullie?

Algemeen

Twee keer per jaar is er een overleg tussen Nester en een bewonerscommissie.

Welke bewonerscommissies zijn er bij Nester?

Algemeen

Nester heeft momenteel 4 bewonerscommissies;

  • BC Anders Wonen - Gezinswoningen + appartementen Minister Strensstraat in Roermond
  • BC De Sleye - Appartementencomplex Julianastraat in Heel 
  • BC De Lombard - Appartementencomplex De Lombardije in Roermond
  • BC Ruremonde - Appartementencomplex Ruremonde in Roermond

Wilt u in contact komen met één van deze bewonerscommissies? Neem contact met ons op via wonen@nester.nl of 077 - 476 77 77. Of stuur een e-mail naar info@nester.nl.

Kan ik me aanmelden als lid van een bewonerscommissie?

Algemeen

Op het moment dat er in een complex een bewonerscommissie actief is zijn automatisch alle huurders lid van de bewonerscommissie. Wilt u bestuurslid worden? Hiervoor moet u zich bij de bewonerscommissie melden.

Wat doet een bewonerscommissie?

Algemeen

Een bewonerscommissie gaat namens de bewoners met ons in gesprek over bijvoorbeeld het onderhoud, renovatieplannen en de leefbaarheid van het wooncomplex. Ook kan een bewonerscommissie, wanneer ze veel signalen opvangen van huurders, deze aan ons of de huurdersbelangenvereniging doorgeven. De rechten van een bewonerscommissie zijn beperkter dan die van de huurdersbelangenvereniging en de commissie mag alleen meepraten over het eigen wooncomplex.

Kan ik zelf een bewonerscommissie starten?

Algemeen

Een bewonerscommissie kan alleen bij een appartementencomplex opgericht worden. Is er in uw complex nog geen bewonerscommissie? Dan kunnen we samen kijken welke mogelijkheden er zijn om er een op te richten. Er moeten een aantal stappen doorlopen worden; uw medebewoners moeten akkoord gaan, er moeten bestuursleden gevonden worden en een samenwerkingsovereenkomst met ons opgesteld worden. Meer informatie kunt u ontvangen van onze afdeling Leefbaarheid via het telefoonnummer 077 - 476 77 77.

Wat is een bewonerscommissie?

Algemeen

Met een bewonerscommissie wordt een groep actieve huurders bedoeld die de belangen behartigt van alle huurders van één complex.

Voor welke zaken kan ik als huurder bij de bewonerscommissie terecht?

Algemeen

Voor algemene zaken in en rondom het complex. Indien nodig kan de bewonerscommissie de signalen met ons bespreken. Dit geldt niet voor individuele verzoeken zoals een reparatieverzoek. Neem contact met ons op via wonen@nester.nl of 077 - 476 77 77.